Marzec
Chciałbym być muzykiem
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
- organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Bawimy się w teatr
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odkładanie prac na półki indywidualne,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków,
- stosowanie gestów jako znaków umownych, np. palec wskazujący na ustach jako prośba o zachowanie ciszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt.
Poznawcza aktywność dziecka
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji,
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Wiosna idzie przez świat
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- mówienie o swoich potrzebach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- powtarzanie krótkich rymowanek.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- ustalanie kolejności wykonywania czynności,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy),
- układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
Wielkanoc
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z toalety
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się swoimi przeżyciami
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- mówienie o swoich potrzebach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy).
Piosenki
"Gra muzyka"
( B. Forma)
1. W domu gra muzyka
od samego rana,
śpiewa woda w kranie,
śpiewa moja mama.
2. Idę do przedszkola,
wiatr piosenkę śpiewa,
z nim śpiewają ptaki,
z nim śpiewają drzewa.
3. Wszędzie gra muzyka,
w domu i na dworze,
śpiewaj razem z nami,
jeśli tylko możesz.
„Dzieci w przedszkolu”
( B. Forma)
Krzyś i Marysia
wybrali dzisiaj
do swej zabawy
lalkę i misia.
Już po dywanie
mkną samochody
zaraz się zaczną
wielkie zawody.
Na spacer lalki
zabrała Zosia
razem z nią idzie
mała Małgosia.
Książki w kąciku
Kamil układa
dzielnie mu w pracy
Ola pomaga.
„Marzanna”
( B. Forma )
Marzanna odchodzi,
a z nią groźna zima.
Słoneczko na niebie
mocniej grzać zaczyna.
Dosyć mamy śniegu,
dosyć mrozów mamy,
dlatego do wody
Marzannę wrzucamy.
Nie żal nam jej wcale,
niech ją porwie rzeka.
Śpieszymy się, przecież
wiosna na nas czeka.
Wiersze
„Bociek”
( autor nieznany)
Kle -kle boćku, kle-kle,
witaj nam bocianie,
Łąka ci szykuje, Łąka ci szykuje
Żabki na śniadanie.
Kle-kle boćku, kle-kle,
witamy cię radzi,
Gdy zza morza wracasz,
Gdy zza morza wracasz
Wiosnę nam prowadzisz.
Kle-kle boćku, kle-kle,
Witaj na stodole,
Chłopcy ci szykują,
Chłopcy ci szykują
Gniazdo w starym kole.
„Wiosna”
( D. Wawiłow )
Idzie wiosna po świecie
Piszą o niej w gazecie
Ma zziębnięte paluszki
A we włosach kwiatuszki
Biega boso po trawie
Trzyma płatki w rękawie.
„Już”
( Laura Łącz )
Spadła kropla deszczu,
Plum...
Zawiał ciepły deszczyk,
Szum...
Pachnie coś w powietrzu
Kwiat.
Zmienia się wokoło
Świat.
Spadła kropla deszczu,
Plum...
Zawiał ciepły deszczyk,
Szum...
A co to tak śpiewa? Ptak.
Czyżby przyszła wiosna?
Tak!