Maj

Tydzień 1

Tematy tygodnia: Nowinki z wiejskiego podwórka

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu stołu do posiłków.

 

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

 

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • układanie rymów do podanych słów,
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
  • aktywne słuchanie rozmówcy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • nazywanie figur geometrycznych,
  • poznawanie zwierząt – dorosłych i młodych – hodowanych na wsi,
  • nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania,
  • wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi,

 

Tydzień 2

Temat tygodnia: Wiosna na łące

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.

 

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • szukanie kompromisu w spornych sprawach.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • układanie rymów do podanych słów,
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • wykonywanie ćwiczeń w parach,
  • poznawanie wybranych owadów np. pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi,
  • składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru,
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.

 

 

Tydzień 3

Temat tygodnia: Poznajemy różne zawody

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).

Artystyczna aktywność dziecka

  • obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • szukanie kompromisu w spornych sprawach,
  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie,
  • identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby,
  • opowiadanie o tym, kim chciałoby zostać.

Językowa aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo- skutkowego, poznawania samego siebie,
  • dzielenie się swoimi zainteresowaniami,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy.

 

 

Maj, tydzień 4

Temat tygodnia: Nasi kochani Rodzice

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu,
  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
  • określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny,
  • dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • przygotowywanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa

z przybyłymi gośćmi,

  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,

 

Tydzień 5

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni

Treści programowe:

Wspólnota narodowa i etniczna

Kultura innych narodów

  • poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, internetu
  • poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości
  • akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów

Świat wartości

Wartości społeczno-moralne

  • poznawanie różnych wartości, takich jak: prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, itp. poprzez literaturę, formy teatralne
  • określanie tego, co w osobistym odczuciu jest najważniejsze
  • zdobywanie informacji o tym, co jest najważniejsze dla innych

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • stosowanie zwrotów grzecznościowych odpowiednich do sytuacji (dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję)
  • współdziałanie podczas zabaw, gier

Procesy poznawcze

Pamięć

  • powtarzanie z pamięci rymowanek, krótkich wierszy, piosenek

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela lub kolegów

Ja

Emocje, radzenie sobie z nimi

  • nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.)

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
  • nauka krótkich piosenek (forma AB)

Rozwój fizyczny

Higiena ciała i otoczenia

  • częste przebywanie na świeżym powietrzu we wszystkich porach roku
  • przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych

 

,,Mama-przyjaciółka”- (słowa i muzyka K.Bożek-Gowik)

1.      Moja mama pracuje jak pszczółka

Ale czasem idziemy na spacer

Bo wspaniała jest z niej przyjaciółka

Choć przeze mnie czasem cicho płacze

Ref.     W dzień majowy w lesie zbiorą się rusałki

I zatańczą dla mamusi leśny taniec

W dzień majowy znikną smutki

świat zrobi się malutki

tylko dla mnie i tylko dla niej

2.       Już konwalie i fiołki kupione

Słodkie ciasto leży upieczone

Mamo proszę uśmiechnij się teraz

I przepraszam, że zła byłam nieraz

Ref.    W dzień majowy w lesie zbiorą się rusałki

 

 

Wiersz Maj  „Dla Mamy”

 Narysuję na kartce granatowe bratki.

To dla Ciebie Mamusiu, bo dziś jest Dzień Matki.

I usiądę cichutko Tobie na kolanach.

I przytulę się mocno – jesteś skarbem dla nas.

Za radości, za smutki, za Twe dobre serce

tak Cię kocham Mamusiu, że nie można więcej.