Maj
Tydzień 1
Tematy tygodnia: Nowinki z wiejskiego podwórka
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu stołu do posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- układanie rymów do podanych słów,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
- aktywne słuchanie rozmówcy.
Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- nazywanie figur geometrycznych,
- poznawanie zwierząt – dorosłych i młodych – hodowanych na wsi,
- nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania,
- wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi,
Tydzień 2
Temat tygodnia: Wiosna na łące
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szukanie kompromisu w spornych sprawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi,
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- układanie rymów do podanych słów,
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie.
Artystyczna aktywność dziecka
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- wykonywanie ćwiczeń w parach,
- poznawanie wybranych owadów np. pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi,
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru,
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
Tydzień 3
Temat tygodnia: Poznajemy różne zawody
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).
Artystyczna aktywność dziecka
- obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szukanie kompromisu w spornych sprawach,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie,
- identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby,
- opowiadanie o tym, kim chciałoby zostać.
Językowa aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
Artystyczna aktywność dziecka
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo- skutkowego, poznawania samego siebie,
- dzielenie się swoimi zainteresowaniami,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy.
Maj, tydzień 4
Temat tygodnia: Nasi kochani Rodzice
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu,
- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny,
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- przygotowywanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa
z przybyłymi gośćmi,
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
Tydzień 5
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni
Treści programowe:
Wspólnota narodowa i etniczna
Kultura innych narodów
- poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, internetu
- poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
- poznawanie różnych wartości, takich jak: prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, itp. poprzez literaturę, formy teatralne
- określanie tego, co w osobistym odczuciu jest najważniejsze
- zdobywanie informacji o tym, co jest najważniejsze dla innych
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- stosowanie zwrotów grzecznościowych odpowiednich do sytuacji (dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję)
- współdziałanie podczas zabaw, gier
Procesy poznawcze
Pamięć
- powtarzanie z pamięci rymowanek, krótkich wierszy, piosenek
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela lub kolegów
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.)
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
- nauka krótkich piosenek (forma AB)
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- częste przebywanie na świeżym powietrzu we wszystkich porach roku
- przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
,,Mama-przyjaciółka”- (słowa i muzyka K.Bożek-Gowik)
1. Moja mama pracuje jak pszczółka
Ale czasem idziemy na spacer
Bo wspaniała jest z niej przyjaciółka
Choć przeze mnie czasem cicho płacze
Ref. W dzień majowy w lesie zbiorą się rusałki
I zatańczą dla mamusi leśny taniec
W dzień majowy znikną smutki
świat zrobi się malutki
tylko dla mnie i tylko dla niej
2. Już konwalie i fiołki kupione
Słodkie ciasto leży upieczone
Mamo proszę uśmiechnij się teraz
I przepraszam, że zła byłam nieraz
Ref. W dzień majowy w lesie zbiorą się rusałki
Wiersz Maj „Dla Mamy”
Narysuję na kartce granatowe bratki.
To dla Ciebie Mamusiu, bo dziś jest Dzień Matki.
I usiądę cichutko Tobie na kolanach.
I przytulę się mocno – jesteś skarbem dla nas.
Za radości, za smutki, za Twe dobre serce
tak Cię kocham Mamusiu, że nie można więcej.