Luty
BIEDRONKI – LUTY 2021
TYDZIEŃ 1
TEMAT: BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI
Treści programowe:
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób,
- poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczyć.
Wartości społeczno-moralne
- poznawanie różnych wartości, takich jak: prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, itp., poprzez literaturę, formy teatralne,
- ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej.
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela,
- składanie pociętych obrazków w całość według wzoru.
- porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
- dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wskazywanie różnić pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
Myślenie (przyczynowo-skutkowe)
- układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń.
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
Ćwiczenia oddechowe
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.)
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontunuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- budowanie z naturalnych materiałów np. piasku.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów,
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru,
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych,
- odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście,
- słuchanie utworów instrumentalnych.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem,
- rytmicznych,
- ilustracyjnych.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ 2
TEMAT: MUZYKA WOKÓŁ NAS
Treści programowe:
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób,
- poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczyć.
Wartości społeczno-moralne
- poznawanie różnych wartości, takich jak: prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, itp., poprzez literaturę, formy teatralne,
- ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej.
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela,
- składanie pociętych obrazków w całość według wzoru.
- porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
- dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wskazywanie różnić pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
Myślenie (przyczynowo-skutkowe)
- układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń.
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
Ćwiczenia oddechowe
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.)
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontunuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- budowanie z naturalnych materiałów np. piasku.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów,
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru,
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych,
- odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście,
- słuchanie utworów instrumentalnych.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem,
- rytmicznych,
- ilustracyjnych.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ 3
TEMAT: NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE
Treści programowe:
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji
- przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głownie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- ilustracyjnych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ 4
TEMAT: PROJEKT BEZPIECZEŃSTWO
Treści programowe:
Bezpieczeństwo
Dbałość o bezpieczeństwo
- zachowanie czujności w sytuacjach, które mogą stanowić zagrożenie,
- poznawanie numerów alarmowych: 999, 998, 997 i 112,
- przestrzeganie zasad zachowania się w trudnych sytuacjach, np. podczas zgubienia w tłumi,
- zgłaszanie się do nauczyciela w sytuacjach trudnych dla dziecka.
Świadomość niebezpieczeństwa
- uświadomienie zagrożeń wynikających z:
− oddalania się od rodziców, nauczyciela,
− nawiązywania kontaktów z nieznajomymi (odchodzenia z nimi, przyjmowania prezentów),
− samodzielnego spożywania lekarstw,
− samodzielnego stosowania środków chemicznych,,
− korzystania z urządzeń elektrycznych bez zgody dorosłych.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu,
- rozumienie roli lekarza w dbaniu o zdrowie,
- dostrzeganie związku pomiędzy chorobą a leczeniem, akceptowanie konieczności leczenia.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Rodzina
Własne możliwości
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela orz we wspólnych swobodnych zabawach.
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela (z elementem zespołowego współdziałania).
Komunikowanie się w grupie
- dzielenie się wrażeniami , spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
Miejscowość, region
Praca dorosłych
- poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie ich czynności, narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy,
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym,
- opisywanie charakterystycznych cech i ról wybranych zawodów, np.: policjant, strażak, lekarz itp.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- opowiada o obrazkach przestawiających różne sytuacje.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie płożenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach, zabawach, grach.
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
BIEDRONKI - WIERSZE I PIOSENKI NA LUTY
TYDZIEŃ 1
PIOSENKA „POŁYKACZ BAJEK” |
WIERSZ „BAJEK CZAR” |
I. Jestem połykaczem bajek (do łakomstwa się przyznaję!). Schrupię tyle opowieści, ile w brzuchu się pomieści. Ref.: Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam. Ja apetyt wielki mam. Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam. Każdej książce radę dam. II. Na śniadanie zjadam pierwszy krótki, rymowany wierszyk. A na obiad księgę starą (bo jest długa jak makaron!). Ref.: Mniam, mniam… |
Gdy smutno ci będzie i źle, to otwórz książkę z bajkami. Zobaczysz, jak magii czar rozbłyśnie ci przed oczami. Tu wszystko będzie możliwe, tu dobro zwycięży ze złem, tu kamień zmieni się w złoto, tu myszka zostanie psem. Więc śmiało, mój przyjacielu, przez wrota bajkowe przejdź. Niech spełnią się twoje marzenia. Nie czekaj już dłużej – wejdź. |
TYDZIEŃ 2
PIOSENKA „ŚPIEWAJ TAK, JAK ON” |
WIERSZ „MAGIA MUZYKI” |
I. Szumią w lesie stare drzewa, kos piosenkę z nami śpiewa. Ref.: Śpiewaj, śpiewaj tak jak on: din, don, din, don, din, don. (bis) II. Siedzi czyżyk na gałązce, szpak zaprosił go na koncert. Ref.: Śpiewaj, śpiewaj… III. Dzięcioł stuka w korę drzewa, cały las już z nami śpiewa. Ref.: Śpiewaj, śpiewaj... |
Muzyka jest dobra na wszystko. Nieważne, ile masz lat. Więc weź instrument do ręki, niech dźwięki popłyną w świat. Graj na flecie: fiju, fiju, na bębenku: ram-tam-tam. Wszyscy znają tę melodię: bara, bara, bam. Posłuchaj, jak skrzypce nam grają, jak pięknie gitara brzmi. Jak w dźwiękach pianina ukryta gdzieś magia muzyki tkwi. |
TYDZIEŃ 3
PIOSENKA „Z UFOLUDKIEM W KOSMOS” |
WIERSZ „UFOLUDKI” |
I. Dziś przyleciał ufoludek w swojej rakiecie. Śmieszny ludzik, co na innej mieszka planecie. I zaprosił na wycieczkę wszystkie dzieci, i rakietą w wielki kosmos z nami poleci. Ref.: Więc wsiadajcie do rakiety szybko, bo już czas! To jest mały ufoludek – w kosmos wiezie nas! II. Oglądamy z bliska gwiazdy oraz planety, wszystko widać bardzo dobrze z naszej rakiety. Ufoludek wciąż się śmieje, ucieszony. Jak się śmieje, to się robi jasnozielony! Ref.: Więc wsiadajcie... 53 III. I wracamy już na Ziemię, do naszej sali, ufoludek śle całusy i pędzi dalej. Może zaraz gdzieś daleko znów poleci i zabierze na wycieczkę kosmiczne dzieci. Ref.: Więc wsiadajcie... |
W piaskownicy za przedszkolem wylądował srebrny spodek, a ze spodka już po chwili ufoludki wyskoczyły. Małe, zwinne i zielone, mądre i zaciekawione, wymierzyły i zbadały ławki, piłki, trawnik cały. Odleciały Mleczną Drogą na planetę Togo-Togo. Został po nich pył magiczny, taki był mój sen kosmiczny. |
TYDZIEŃ 4
PIOSENKA „112 NUMER ALARMOWY” |
WIERSZ „U PANA DOKTORA” |
1. Jedno połączenie, Ref: Jeden, jeden, dwa! 2. Gdy jest niebezpiecznie Ref: Jeden, jeden, dwa!
|
Przed drzwiami pana doktora czeka kolejka dość spora. Pawełka boli brzuszek, Marek skaleczył paluszek. Dorotka także jest chora, bo bardzo kaszle od wczoraj. Wchodzi Pawełek. No śmiało! Badanie nie będzie bolało. Trzeba otworzyć buzię raz-dwa, pokazać język, powiedzieć a-a-a. Oddychać, stanąć na wadze, potrzymać termometr – i już. Więc płakać nikomu nie radzę – chyba że jesteś tchorz. Pan doktor zna rożne sposoby, żeby przepędzić choroby, – Przepiszę ci proszki, Pawełku, rożowe w niebieskim pudełku. Pan doktor smaruje palec śmiesznym lekarstwem fioletowym. – Bolało, Marku? – Prawie wcale. I palec Marka będzie zdrowy. A co dla kaszlącej Dorotki? Syrop. Naprawdę słodki. |