Luty
Bal w przedszkolu
Jesteśmy samodzielni w kuchni
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Baśniowy świat
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- słuchanie po polsku bajek, baśni i legend innych narodów.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Chciałbym być matematykiem
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- mówienie o swoich potrzebach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Piosenki
„Bal w przedszkolu”
(sł. T Wójcik)
Dziś w przedszkolu wielki bal.
Tańczy razem ze sto par.
Lalka Barbie, miś Puchatek,
w czerwonym kubraczku Skrzatek.
Tralalala, tralalala, każdy humor dobry ma.
Trzy księżniczki, bury Miś
tańczą walca raz, dwa, trzy.
Zorro z Batmanem pomyka,
wesoło dziś gra muzyka.
Tralalala...
„Bal baloników”
Był sobie raz balonik
Niebieski w kropki złote
Nie umiał wcale latać
Choć wielką miał ochotę
Aż przyszła noc gwiaździsta
Noc tańca i muzyki
Tej nocy sam karnawał
Rozdawał baloniki
Na złotych były nitkach,
Na cienkich, srebrnych sznurkach
Fruwały i tańczyły
Leciutko niby piórko
Już całe miasto tańczy
Walczyka w takt muzyki
Wirują nad głowami
Wesołe baloniki
Kuchareczki
(sł D. Gellner)
My jesteśmy kuchareczki, jak gotować wiemy.
Daj nam tarki i kopyście, coś ugotujemy.
Puk, puk, puk, puku puk
już kopyście idą w ruch.
Trach, trach, trach, tarka gra,
dziś na tarce gram i ja.
Kiedy obiad gotujemy, wszystko wokół pachnie
bo najlepsze z nas kucharki, to jest chyba jasne.
Puk, puk, puk puku puk,
zwinne rączki idą w ruch.
Trach, trach, trach, tarka gra
Dziś na tarce gram i ja.
Wezmę teraz garnek duży i jarzyn trochę.
Pyszne danie ugotować wielką mam ochotę.
Puk, puk, puk, puku puk,
garnek teraz idzie w ruch
Chlap, chlap, chlap, woda gra
Jarzyn teraz parę dam.
Wiersze
„ŁYŻKA I WIDELEC”
(T. Śliwiak)
Siostra łyżka, brat widelec –
ona gruba
on chudzielec,
Nie przybywał nic na wadze.
Rzekła łyżka:
- Ja ci radzę,
zupki jedz,
bo z zup się tyje.
Popatrz, jaką ty masz szyję!
Wszystkie ci wystają kości.
Długo tak zamierzasz pościć?
- Nie chcę zup,
bo ich nie znoszę.
Jedz je sama, bardzo proszę!
Dość już tego mam gadania.
Ja jem tylko drugie dania.
„Bajkowa zgadywanka”
( D. Gellner)
Jeździe kareta po świecie
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony
Kapturek. Jaki?... („Czerwony”)
Dalej na stercie poduszek
Tomcio. Jaki?...(„Paluszek”)
Spoza wielkiego kosza
Śmieją się Jaś i…(„Małgosia”)
Uwaga! Oj uwaga!
To przecież Baba…(„Jaga”)
Koło lalki i misia
Stoi Sierotka…(„Marysia”)
Pomiędzy walizkami
Dziewczynka z … („zapałkami)
„Leciutki żarcik”
(I. Suchorzewska)
Leciutki jest balonik,
puszek mlecza na wiosnę,
a w zimie śniegu płatek.
A poza tym?
- Bańka z mydła, latawiec,
listek suchy na wietrze.
- I co jeszcze?
- Motylek, ptasie piórko,
mała kropelka rosy…
No i komar,
Który zaraz
Wejdzie na twój nosek!