Luty

Opublikowano: 2021-02-09 07:58, Numer artykułu: 36331 , Autor: M.Dereniowska

Bal w przedszkolu

 

 

Jesteśmy samodzielni w kuchni

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie

prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Poznawcza aktywność dziecka

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

Baśniowy świat

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • korzystanie z toalety.

Językowa aktywność dziecka

  • nabywanie koordynacji ruchowej,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • słuchanie po polsku bajek, baśni i legend innych narodów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
  • reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Chciałbym być matematykiem

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • mówienie o swoich potrzebach.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.

Poznawcza aktywność dziecka

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru,
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

 

 

Piosenki

 

 

„Bal w przedszkolu”

(sł. T Wójcik)

 

Dziś w przedszkolu wielki bal.

Tańczy razem ze sto par.

Lalka Barbie, miś Puchatek,

w czerwonym kubraczku Skrzatek.

Tralalala, tralalala, każdy humor dobry ma.

 

Trzy księżniczki, bury Miś

tańczą walca raz, dwa, trzy.

Zorro z Batmanem pomyka,

wesoło dziś gra muzyka.

Tralalala...

 

 

„Bal baloników”

 

Był sobie raz balonik
Niebieski w kropki złote
Nie umiał wcale latać
Choć wielką miał ochotę

Aż przyszła noc gwiaździsta
Noc tańca i muzyki
Tej nocy sam karnawał
Rozdawał baloniki

Na złotych były nitkach,
Na cienkich, srebrnych sznurkach
Fruwały i tańczyły
Leciutko niby piórko

Już całe miasto tańczy
Walczyka w takt muzyki
Wirują nad głowami
Wesołe baloniki

 

 

 

Kuchareczki

(sł D. Gellner)

 

My jesteśmy kuchareczki, jak gotować wiemy.

Daj nam tarki i kopyście, coś ugotujemy.

Puk, puk, puk, puku puk

już kopyście idą w ruch.

Trach, trach, trach, tarka gra,

 dziś na tarce gram i ja.

 

Kiedy obiad gotujemy, wszystko wokół pachnie

bo najlepsze z nas kucharki, to jest chyba jasne.

Puk, puk, puk puku puk,

zwinne rączki idą w ruch.

Trach, trach, trach, tarka gra

Dziś na tarce gram i ja.

 

Wezmę teraz garnek duży i jarzyn trochę.

Pyszne danie ugotować wielką mam ochotę.

Puk, puk, puk, puku puk,

garnek teraz idzie w ruch

Chlap, chlap, chlap, woda gra

Jarzyn teraz parę dam.

 

 

 

 

 

Wiersze

 

„ŁYŻKA I WIDELEC”

(T. Śliwiak)

Siostra łyżka, brat widelec –
ona gruba
on chudzielec,
Nie przybywał nic na wadze.

Rzekła łyżka:
- Ja ci radzę,
zupki jedz,
bo z zup się tyje.
Popatrz, jaką ty masz szyję!
Wszystkie ci wystają kości.
Długo tak zamierzasz pościć?

- Nie chcę zup,
bo ich nie znoszę.
Jedz je sama, bardzo proszę!
Dość już tego mam gadania.
Ja jem tylko drugie dania.

 

 

„Bajkowa zgadywanka”

( D. Gellner)

Jeździe kareta po świecie

A kto jest w tej karecie?

Przy oknie z lewej strony

Kapturek. Jaki?... („Czerwony”)

Dalej na stercie poduszek

Tomcio. Jaki?...(„Paluszek”)

Spoza wielkiego kosza

Śmieją się Jaś i…(„Małgosia”)

Uwaga! Oj uwaga!

To przecież Baba…(„Jaga”)

Koło lalki i misia

Stoi Sierotka…(„Marysia”)

Pomiędzy walizkami

Dziewczynka z … („zapałkami)

 

 

 

„Leciutki żarcik”

(I. Suchorzewska)

 

Leciutki jest balonik,

puszek mlecza na wiosnę,

a w zimie śniegu płatek.

A poza tym?

Bańka z mydła, latawiec,

listek suchy na wietrze.

- I co jeszcze?

Motylek, ptasie piórko,

mała kropelka rosy…

No i komar,

Który zaraz

Wejdzie na twój nosek!