Kwiecień
Tydzień 29 – Praca rolnika
Tydzień 30 – Wielkanoc za pasem
Tydzień 31 – Dbamy o naszą planetę
Tydzień32 – Tajemnice książek
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych;
- doskonalenie umiejętności opowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami;
- poznanie tradycji ozdabiania jaj;
- doskonalenie motoryki małej;
- utrwalenie nazw i symboliki elementów święconki;
- identyfikowanie i podawanie nazw emocji;
- porządkowanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia Wielkanocy;
- doskonalenie czytania globalnego;
- poznanie polskich i zagranicznych zwyczajów wielkanocnych;
- doskonalenie precyzji ruchów i sprawności ruchowej;
- poznanie różnic między sianem a słomą;
- doskonalenie umiejętności szeregowania;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu;
- doskonalenie chwytu pęsetkowego i motoryki małej;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- rozszerzanie słownika dziecka;
- doskonalenie umiejętności opisu;
- poznanie nazw i działania maszyn rolniczych;
- ekspresja twórcza;
- poszerzanie wiedzy na temat produktów ekologicznych;
- doskonalenie umiejętności klasyfikacji;
- pobudzanie odpowiedzialności za środowisko;
- wprowadzenie litery Z, z;
- doskonalenie słuchu fonemowego;
- kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego;
- doskonalenie umiejętności segregacji śmieci;
- wprowadzenie pojęcia recyklingu;
- rozwijanie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza, poczucia odpowiedzialności oraz troski o czystość otoczenia;
- doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń;
- wdrażanie do oszczędzania wody i ochrony środowiska;
- doskonalenie rozumienia pojęć matematycznych dotyczących objętości;
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych;
- kształtowanie poszanowania dla książek;
- doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- wprowadzenie litery F, f;
- kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania;
- zapoznanie z różnymi rodzajami książek;
- rozwijanie umiejętności plastycznych;
- rozpoznawanie grafemów poznanych dotąd liter;
- rozwijanie sprawności językowych;
- zapoznanie z aspektem monetarnym;
- przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się podczas wycieczki.
PIOSENKI
Zasiali górale owies, owies,
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Zasiali górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko!
A mom ci ja mendelicek,
W domu dwa, w domu dwa!
U sąsiada śwarnych dziewuch
Gromada, gromada.
A mom ci ja trzy mendele,
W domu dwa, w domu dwa!
Żadna mi się nie podoba,
Tylko ta, tylko ta!
Zasiali górale owies, owies,
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Pożęli górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko.
A na polu góraleczek
Gromada, gromada,
Czemużeś się wydawała,
Kiejś młoda, kiejś młoda?
Czemużeś się wydawała,
Kiejś mała, kiejś mała?
Będzie z ciebie gospodyni
Niedbała, niedbała!
„Bajeczki, książeczki”
Kolorowe strony i ładna okładka
Przyjaciółmi dzieci pragną być.
Chcą, by o nie dbano, a to rzecz niełatwa,
Pomagają dzieciom uczyć się.
Ref. Bajeczki, książeczki kolorowe są.
Na półkach, ekranach czytane być chcą.
Tu książę, księżniczka, czarownica zła,
A Pinokio mały długi nos już ma.
Kiedy jest mi smutno zawsze rozweselą.
Siadamy przy stole i one i ja.
Poznać byśmy chcieli całą bibliotekę.
O moje książeczki zawsze dbam.
Ref Bajeczki, książeczki…
„Bajkowe pisanki”
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
– Z koszem jajek na pisanki
mama-kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę
i na każdym będzie bajka.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
świątecznym życzeniem,
wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
i zieleni się rzeżucha.
Pisankowych opowieści
zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
w gości wybrał się baranek.
A dla niego mała kurka
kosz bajkowych ma pisanek.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe. Bis
WIERSZE
„Wielkanoc”
(B. Forma)
Obudziły się pisanki
Wielkanocnym rankiem
I wołają: -Patrzcie!
Tu na stole Same niespodzianki!
Bazie srebrno-białe I baranek mały.
Ten baranek ma talerzyk,
Skubie z niego owies świeży.
A baby pękate
W cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
Od ucha do ucha.
„Chora rzeka”
(Joanna Papuzińska)
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto! Drzewo uschło…
Cicho tak – ani ptak,
ani ważka, ani komar,
ani bąk, ani gad,
ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć,
ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…
Tydzień 29. Praca rolnika
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat pracy rolnika. Ten trudny temat bardzo zainteresował dzieci. Nasze przedszkolaki potrafią rozróżnić siano i słomę, wiedzą, po co na polach stawia się strachy na wróble.
W tym tygodniu dzieci poznały rośliny okopowe, zbożowe, oleiste i włókniste. Bez problemu potrafią wytłumaczyć, skąd wywodzą się ich nazwy. Umieją też przyporządkować konkretne okazy każdej z grup.
Zajęliśmy się także lubianym przez dzieci ziarnem kukurydzy. Dzieci dowiedziały się, jak powstaje popcorn. Ziarna kukurydzy wykorzystały do prac plastycznych, podczas których doskonaliły chwyt pęsetkowy i motorykę małą. Rezultaty tych prac możecie podziwiać na przedszkolnych wystawkach.
Dzieci degustowały różne rodzaje pieczywa, opisywały jego smak, zapach, wielkość i kolor. Dowiedziały się, gdzie i jak powstaje chleb. Wiedzą, że poza mąką pszenną są także inne rodzaje: kukurydziana, razowa, jaglana, lniana itp.
Podczas rozmów o pracy rolnika omówiliśmy narzędzia i maszyny wykorzystywane dziś na polach. Dzieci potrafią podać ich nazwy i opowiedzieć, do czego służą. Zaprojektowały też maszyny przyszłości, które ułatwiłyby pracę na roli.
Pod koniec tygodnia zajęliśmy się tematem gospodarstw ekologicznych. Porównywaliśmy rośliny modyfikowane genetycznie, sztucznie nawożone i te mniej okazałe, ale zdrowe i naturalne.
Tydzień 30. Wielkanoc
Drodzy Rodzice!
Za nami pełen wrażeń tydzień świąteczny. Dzieci czekają już na Wielkanoc. Nie bójcie się włączyć ich w świąteczne przygotowania, są do tego gotowe. Znają zwyczaje i tradycje wielkanocne. Poznały ciekawostki związane z tradycją przygotowywania i święcenia palm i same wykonały piękne palmy. Potrafią przygotować kolorowe kraszanki, wykorzystując naturalne barwniki, wiedzą, jakie produkty są potrzebne do ich wykonania. Z powodzeniem potrafią rozróżnić wydmuszkę od pisanek i kraszanek. Przygotowały świąteczny koszyczek, znają symbolikę wkładanych do niego potraw. Zaangażujcie je w przystrojenie wielkanocnego stołu, na pewno poczują się wyróżnione.
Zapytajcie dzieci o tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem Wielkanocy na świecie. Być może będą chciały zrobić z wami gigantyczne omlety (jak we Francji) czy latawce (jak na Bermudach).
Przy okazji życzymy Państwu pięknych, zdrowych i radosnych świąt!
Tydzień 31. Dbamy o naszą planetę
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu razem zajmowaliśmy się kolejnym ważnym tematem – ochroną środowiska.
Najpierw dzieci decydowały, które przedmioty stworzyła natura, a które są dziełem człowieka.
Potem nie tylko przypominały sobie zasady segregowania śmieci, lecz także zgłębiały trudniejsze zagadnienia – dowiedziały się, jak długo mogą się rozkładać różne odpady oraz czym jest i jak powstaje smog. Dzieci początkowo myliły smog ze… smokiem, a tę niewielką różnicę w obu wyrazach wykorzystaliśmy do zaciekawienia ich tym tematem.
Przedszkolaki zastanawiały się, jak same mogą dbać o środowisko. Niektóre propozycje wprowadzaliśmy w życie w naszym przedszkolu. Zachęcamy do poruszenia tego tematu także w domu i wypróbowania pomysłów dzieci.
W tym tygodniu przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, między innymi zbudowaliśmy własne minioczyszczalnie wody. Dowiedliśmy też, że powietrze istnieje. Kształtowaliśmy nawyk oszczędzania wody podczas najprostszych czynności, np. mycia zębów.
Przedszkolaki zrozumiały, że nie wszystko należy wyrzucać, a niektóre rzeczy można wykorzystać powtórnie. Poznały pojęcie recyclingu. Próbowały samodzielnie wykonać zabawki z materiałów wtórnych.
W minionym tygodniu dzieci poznały również kolejna literę – W, w i dołączyły ją do swoich albumów liter.
Tydzień 32. Tajemnice książek
Drodzy Rodzice!
Książki były dla nas przez ostatnie dni głównym tematem. Staraliśmy się rozbudzić w przedszkolakach zainteresowania czytelnicze i mamy nadzieję, że nam się to udało. Dzieci miały w tym temacie dużo pytań, ale posiadały też sporo wiedzy. Przedszkolaki dowiedziały się choćby jak powstaje książka i papier, zapoznały się z różnymi rodzajami książek, porównywały je ze sobą pod względem wysokości, grubości, a nawet wagi. Te umiejętności szacowania i prostego porównywania będą dzieciom pomocne w codziennym życiu.
Zajęcia w tym tygodniu miały również na celu nauczenie szacunku do książek. Dzieci same tworzyły regulamin postępowania z książką, a także bawiły się w „szpital” dla książek i naprawiały zepsute książki. Celem wielu zajęć było rozwinięcie umiejętności językowych dzieci poprzez budowanie dłuższych wypowiedzi, obdarzanie uwagą innych rozmówców, płynne, wyraźne i zrozumiałe wypowiadanie się.
Dzieci poznały również nową literę – F, f. Potrafią już rozpoznawać większość liter alfabetu, znajdować konkretne z nich wśród innych. Wiele dzieci jest zainteresowanych czytaniem i świetnie sobie radzi z czytaniem sylab i większych całości. Zachęcamy do wspólnego z dziećmi rozwiązywania rebusów i czytania książek z obrazkami zamiast niektórych wyrazów. Z pewnością rozbudzi to zainteresowania dzieci czytelnictwem.
Jednym z najciekawszych zadań w tym tygodniu było zaprojektowanie okładki do własnej książki i narysowanie do niej ilustracji. Przy okazji tego zadania dzieci zapoznały się z budową książki i jej elementami.
W tym tygodniu dzieci doskonaliły także umiejętności społeczne poprzez pracę w grupach i przestrzeganie ustalonych zasad.
Zachęcamy Państwa do grania z dziećmi w gry planszowe, dzięki takim aktywnościom dzieci przyzwyczają się do ponoszenia porażki i radzenia sobie z tak trudnymi emocjami.