Styczeń
STYCZEŃ
Tydzień 1
Temat tygodnia: Mijają dni, miesiące, lata
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- poznawanie nazw miesięcy,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie reakcji na ustalony sygnał,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie oznak pór roku,
- zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
- obserwowanie wzrostu roślin,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- utrwalanie nazw miesięcy,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Tydzień 2
Temat tygodnia: Zima i zwierzęta
- rozwijanie mowy,
- poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
- rozpoznawanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie ruchem na dźwięki o różnej wysokości,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
- rozwijanie wyobraźni,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
- poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej,
- zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
- utrwalanie nazw zwierząt leśnych.
Tydzień 3
Temat tygodnia: Babcia i dziadek
- · wzmocnienie więzi uczuciowej,
- kształtowanie przywiązania i szacunku do swoich dziadków – osób starszych.
- · integracja z innymi dziećmi poprzez zabawę w kręgu
- uważne słuchanie tekstu i odpowiadanie na zadane pytania
- · rozróżnianie i definiowanie uczuć wobec bliskich
- · dokonywanie samooceny swoich relacji z dziadkami
- · rozwijanie zdolności manualnych poprzez wykonywanie prac plastycznych
Tydzień 4
Temat tygodnia: Bezpieczna zabawa zimą
- ustalanie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie,
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych,
- zrozumienie przez dzieci konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy,
- zapoznanie z pracą ratownika medycznego, przybliżenie jego pracy i podstawowych form udzielania pierwszej pomocy,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań, tworzenie siatki pytań do pojęcia bezpieczeństwo zimą,
- poszerzanie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą,
- zapoznanie z zimowymi sportami,
- dostosowanie ubioru do warunków pogodowych,
- rozwijanie umiejętności dodawania,
- odróżnianie bezpiecznych miejsc do zabaw zimowych od niebezpiecznych miejsc,
- utrwalanie zasad bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym zimą,
- uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy warunkach zimowych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
Zima
– Nadeszła zima! – zawołał Kuba.
– Skąd wiesz? – spytała Ania.
– Bo niedźwiedź w wysokich górach
ułożył się już do spania.
– Bo śpią już jeże i wiewiórki
zimową pierzyną przykryte.
– Bo zajączki w norkach się kryją
w nowe ubranka okryte.
Także lisy, wilki i sarny
zmieniły swoje futerka.
Borsuk zaś głośno chrapie,
śni o zabawie w berka.
– Bo każde drzewo, krzew mały
i cała dokoła ziemia
okryły się futrem białym
i wszystko na białe się zmienia.
– Bo każda rzeka i jezioro
zasnęły pokryte lodem.
I wszyscy ciepło się ubierają,
by chronić się przed chłodem.
Krajobraz cały jest już zimowy:
biało i mroźno dokoła.
A dzieci, jeżdżąc na sankach,
wołają: „Nadeszła zima wesoła!”.
Piosenka „Taniec białych dni”
W górze biało, w dole biało,
mnóstwo śniegu napadało.
Białe domy, białe drzewa
- to na biało zima śpiewa.
Ref.
Zima, białe płatki, śnieg,
pomalować świat nasz chce
Każdy płatek w słońcu lśni
Tańczy taniec białych dni
Każdy biegnie zaraz z rana,
Lepić wielkiego bałwana.
Bałwan dobry nasz koleżka,
w igloo chętnie tez zamieszka.
Ref.
Zima, białe płatki, śnieg,
pomalować świat nasz chce.
Każdy płatek w słońcu lśni,
Tańczy taniec białych dni.