Program autorski „Bezpieczne dzieci”

Program autorski „Bezpieczne dzieci”

 

Program przeznaczony dla dzieci w wieku 3 – 6 lat

 

 

 

 

 

Nauczyciel wychowania przedszkolnego mgr Monika Aleksandrowicz – Wardak

mgr Monika Marczak

 

 

 

 

 

 

Wstęp

Każdego dnia przemieszczając się ulicami miasta, w drodze do pracy obserwujemy bawiące się dzieci w parku, w lesie, na plaży czy placu zabaw. Dobry obserwator zauważy  z pewnością jak duże zaangażowanie jest dzieci w zabawę, dostrzeże ich ruchliwość  i wybiórcze zainteresowanie otoczeniem. Zabawa w tak wielkim stopniu pochłania nasze pociechy, absorbuje całkowicie ich uwagę i myślenie, tak dalece, że często nie reagują na uwagi, prośby czy rady swoich rodziców czy opiekunów. Dzieci w wieku przedszkolnym są żywe, impulsywne, ciekawe tajemniczego. Cechuje je chęć poznania świata, skłonność do naśladownictwa, często naiwność dziecięca wynikająca z małej wiedzy o otaczającym je świecie, zagrożeniach i niebezpieczeństwach. Nie potrafią posługiwać się myśleniem przyczynowo-skutkowym z racji niewielkiego doświadczenia życiowego. Zabawa wyzwala  w nich myślenie chwilowe, liczy się tylko to co „tu i teraz” . W tym wieku rozwój emocjonalny jest zbyt niski, postępują impulsywnie, nierozważnie, często nie radzą sobie  z problemami napotkanymi w codziennym bytowaniu, w zabawach z rówieśnikami czy  w kontaktach z dorosłymi. Przedszkole, z którym styka się dziecko jako pierwszą instytucją opiekuńczo-wychowawczą ma za zadanie zapewnić dziecku jedną z podstawowych potrzeb – potrzebę bezpieczeństwa, zarówno w tym wąskim aspekcie jak i szerokim tego słowa rozumieniu. Program napisany przez Nas ma na celu ukazanie najważniejszych zadań, które należy zrealizować w ciągu trwania edukacji przedszkolnej dziecka. Bardzo ważne jest, aby zaangażować w te zadania również rodziców jako tych, którzy dbają o bezpieczeństwo swoich pociech poza czasem spędzanym w przedszkolu. 

W przedszkolu dzieci powinny czuć się bezpiecznie zarówno w grupie, w relacjach  z rówieśnikami, z pracownikami przedszkola, w każdym pomieszczeniu przedszkolnym czy na terenie ogrodu przedszkolnego. Również podczas wyjść poza placówkę dzieci muszą darzyć zaufaniem Panie i czuć, że są chronione przed zagrożeniami z zewnątrz. 

           Podstawowym zadaniem i jednym z pierwszych jest nauczanie dzieci, by one same mogły i umiały zadbać o swoje bezpieczeństwo i zdrowie; kształtowanie ich osobowości, uświadamianie ich o grożących im niebezpieczeństwach. Należy nauczyć dzieci oceniać okoliczności, odróżniać i rozpoznawać sytuacje niebezpieczne od tych bezpiecznych. Powinny wiedzieć jak unikać niebezpiecznych sytuacji, a gdy już znajdą się w takiej sytuacji powinny wiedzieć jak poradzić sobie w niej, by nie ucierpieć. 

           Rolą nauczyciela wychowania przedszkolnego jest pokierować rozwojem dziecka, aby w pełni wykorzystując jego naturalną ciekawość poznawania świata, wyposażyć je w wiedzę dotyczącą ochrony swojego zdrowia i życia. 

By osiągnąć zamierzony cel, należy w sposób systematyczny zaplanować zajęcia, spotkania dotyczące bezpieczeństwa. 

Cele główne zajęć:

-  zapoznanie z przedstawicielami służb związanych z ochroną życia i zdrowia

-  zapoznanie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia 

-  wykształcenie u dzieci umiejętności i nawyków unikania zagrożeń 

-  wykształcenie umiejętności przyswojenia sobie określonych norm pozytywnych zachowań

-  uwrażliwienie dzieci na potrzebę bezpieczeństwa

-  budowanie systemu wartości „co jest dobre, a co złe” - kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie

Cele szczegółowe:

-  wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na drodze, jezdni, skrzyżowaniu ulic - zapoznanie z przepisami ruchu drogowego

-  kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo jak i innych

-  kształtowanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami 

-  kształtowanie wrażliwości na zagrożenia oraz umiejętności przewidywania

-  wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w każdej sytuacji

-  wdrażanie do ostrożności w kontaktach z nieznajomymi

-  kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych

-  zapoznanie z telefonami alarmowymi

-  spotkania z policjantami i strażakami

Założenia programu:

-  organizowanie sytuacji, zajęć i zadań, aby dzieci poprzez aktywny udział poznawały sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia

 

Wyznaczniki programu:

Treści kształcenia założone w programie oparte są o kilka obszarów podstawy programowej :

1)      Obszar I Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie  i w sytuacjach zadaniowych:

-  w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;

-  umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje

-  przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

2)      Obszar 4 Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:

-  przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych  i obserwowanych zmianach)

-  stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć  3) Obszar 6 Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych:

-  wie, jak trzeba się zachować w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić

-  orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu

-  zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich

-  próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny  w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie gdzie można się bawić i czym

4) Obszar 10 Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych:

-  interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich

5) Obszar 13 Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną:

- rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów

6) Obszar 15 Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne:

- orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka

     Program  przewiduje wykorzystanie metod, które w sposób czynny, świadomy, pobudzają i zaktywizują dzieci do działania. Odpowiedni dobór metod uatrakcyjni zajęcia, zmotywuje dzieci do działania, dzięki czemu zdobędą potrzebne wiadomości, umiejętności i nawyki. Należy nadmienić, że pobudzeniu i rozwijaniu zainteresowań sprzyjają metody aktywizujące.

Aby proces kształtowania postaw dbałości o własne zdrowie i bezpieczeństwo pozwolił odnieść sukces w realizacji wytyczonych celów konieczne jest stosowanie odpowiednich metod .

 

W realizacji tego programu wykorzystane będą właśnie metody aktywizujące :

 

1. Metody czynne

  • samodzielnych doświadczeń
  • kierowania własną aktywnością 
  • zadań stawianych do wykonania
  • ćwiczeń utrwalających

 

  1. Metody percepcyjne –obejmujące ,obserwację i pokaz zjawisk i czynności na których nauczyciel chce skupić uwagę dzieci

 

  1. Metody słowne rozwijają procesy poznawcze i poszerzające zasób wiadomości dziecka

.Objaśnienia i instrukcje będą towarzyszyć dzieciom przy nabywaniu różnego typu umiejętności i sprawności. Są zwykle stosowane przy stawianiu dzieciom różnych zadań wpływają na postępowanie dzieci, przekazują ustalone zasady , pobudzają procesy poznawcze, działają na wyobraźnię i motywację dzieci. 

 

  1. Metody twórczego rozwiązywania problemów

Pozwalają dzieciom łączyć wiedzę z doświadczeniem, dyskutować, wyrażać i uzasadniać własne poglądy oraz w sposób twórczy rozwiązywać problemy. 

 

  1. Metody integracyjne to grupa metod zorientowanych na dziecko jako podmiot  i indywidualność. Zapewniają dziecku poczucie bezpieczeństwa w grupie, gwarantują poczucie tożsamości z grupą. Uczą twórczego myślenia i współpracy. 

Uwagi o realizacji

Program realizowany będzie w oparciu o współpracę z Policją i Państwową Strażą Pożarną; inscenizacje dotyczące bezpieczeństwa, zabawy tematyczne jak i filmy dotyczące bezpieczeństwa . 

 

-  zapoznanie z pracą policjanta

-  zapoznanie z przepisami ruchu drogowego

-  niebezpieczeństwa związane z nieprawidłowym zachowaniem się w domu, przedszkolu , na ulicy, 

-  zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie z psem, poznanie roli psa policyjnego

-  obcy – nie ufaj, nie otwieraj drzwi , nie idź

-  niebezpieczne zabawy (blisko ulicy, woda, zima)

-  wycieczka na Policję

 

 

b) Straż Pożarna

 

-  unikanie niebezpiecznych substancji i przedmiotów (paliwo, ropa, zapałki) – spotkanie ze strażakiem

-  zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych

-  wycieczka do Państwowej Straży Pożarnej Sławno

-  udział w ewakuacji przeprowadzonej przez PSP Sławno na terenie placówki 

 

Realizacja haseł zawartych w programie obejmować może różne formy:

  • scenki dramowe, bajki, wiersze, piosenki, 
  • rozmowy w oparciu o treść historyjki obrazkowej, opowiadania  z obrazkiem

 

Ewaluacja programu

 

Ewaluacja tego programu będzie miała na celu sprawdzenie, czego dzieci nauczyły się na zajęciach zakresu kształtowania postaw bezpiecznego zachowania się i jakim stopniu potrafią unikać zagrożeń w domu, na podwórku oraz jakie umiejętności nabyły w związku z niebezpieczeństwami wynikającymi z bycia uczestnikiem ruchu drogowego. Jak opanowały zasady ,które ograniczają ryzyko wypadków i urazów i czy wyrobiły w sobie postawę asertywności w kontaktach z nieznajomymi. Na ile te zajęcia pozwoliły nabyć umiejętność opanowania się w sytuacji stresu podczas niebezpieczeństwa. Wykaże czy zajęcia były atrakcyjne dla dzieci, a także jak postrzegają potrzebę udziału swoich dzieci rodzice?

Podsumowaniem programu będzie Quiz „Bezpieczny Przedszkolak”  z udziałem zaproszonych dzieci z innej placówki – test wiedzy na temat bezpieczeństwa.