Październik
Czego uczymy się w październiku w grupie czterolatków?
Tydzień 5: Bezpiecznie na drodze
Tydzień 6: Nasze zwierzaki
Tydzień 7: Jesienny las
Tydzień 8: Przygotowania do zimy
Umiejętności dziecka:
- Bawi się zgodnie z dziećmi w grupie przedszkolnej
- Stosuje formy grzecznościowe
- Współdziała w zabawie, koncentruje się na zabawie
- Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa
- Słucha czytanych tekstów i wypowiada się na ich temat
- Udziela odpowiedzi na pytania
- Uczy się na pamięć wiersza, recytuje krótkie teksty
- Dzieli wyrazy na sylaby, podejmuje próby składania sylab w wyrazy
- Prawidłowo posługuje się ołówkiem, doskonali sprawność manualną i grafomotoryczną
- Rozróżnia spośród figur geometrycznych trójkąt, posługuje się pojęciami: trójkąt, trójkątny
- Stosuje określenia: wysoki, wyższy, niski, niższy, para
- Klasyfikuje przedmioty wg jakiejś cechy
- Układa przedmioty zgodnie z rytmem
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
- Wykonuje prace konstrukcje, samodzielnie buduje z klocków
- Śpiewa piosenki, wykazuje poczucie rytmu, porusza się w rytm muzyki
- Gra na instrumentach perkusyjnych
- Reguluje długość i siłę fazy wdechu i wydechu
- Potrafi posługiwać się nożyczkami, pędzlem
- Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych i plastyczno-technicznych
- Stara się radzić sobie z emocjami
- Uczestniczy w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych
- Rozróżnia i nazywa popularne zwierzęta hodowane w domach, zna ich zwyczaje i potrzeby
- Rozpoznaje zwierzęta żyjące w lesie, wie, że przygotowują się do nadejścia zimy
- Jest zainteresowanie książkami o zwierzętach
- Wie, co to jest spiżarnia, przetwory, zapasy na zimę
- Poznaje zawód policjanta
- Zna numer alarmowy: 112
- Wie, do czego służą w samochodzie pasy bezpieczeństwa i jak zachować się w samochodzie
- Wie, co to jest sygnalizator świetlny i zebra, potrafi ich nazwy używać prawidłowo
Wiersze
„Światła sygnalizatora”
Idą dzieci, idą dzieci,
a nad jezdnią sygnał świeci.
Mam czerwone wielkie oko,
mam buzię jak mak,
gdy pokażę się nad jezdnią,
wołam do was tak:
Uwaga! Czerwone światło!
Stój! O wypadek łatwo!
Mam zielone piękne oko,
zielone jak liść.
Gdy się zazielenię w górze,
to możecie iść.
Zielone światło, zielone!
Przechodźcie na druga stronę.
A czy mrugacie też,
kiedy pada deszcz?
Oczywiście! Co za pytanie!
Kto się zawsze zajmuje mruganiem,
ten nawet wtedy mruga,
gdy na świecie deszcz i szaruga!
D. Gellner
„Mój przyjaciel pies”
Kto znów zabrał taty kapcie?
Kto przestraszył dzisiaj babcię?
Kto jest sprawcą mokrej plamy?
Kto apaszkę pogryzł mamy?
Kto usypia na kanapie,
kiedy go za uchem drapię?
Kto się budzi już o świcie
i rozlewa z miski picie?
Kto się cieszy – gdy się budzę?
Kto rozbawi – gdy się nudzę?
Kto mnie broni – choć malutki?
Kto odgania wszystkie smutki?
Kto to? Nie wiem, czy go znacie.
Ja znam. To mój pies – przyjaciel!
Piosenki
„Jest taka zebra”
Jest taka zebra, choć nieprawdziwa,
Leży i wcale nie rusza się……
Na skrzyżowaniu ulic, leniwa,
Patrzy na światła nocą i w dzień.
Ref: Czerwone – stop!
Zielone – hop!
Zawsze uważaj, rozejrzyj się!
Czerwone – stop!
Zielone – hop!
Bezpiecznie przechodzi, kto o tym wie.
Zebra na dzieci zwłaszcza ma oko,
Trzeba pozwolić im tutaj przejść!
Światła mrugają równo wysoko –
mówią, czy można na pasy wejść.
Ref: Czerwone – stop ……
„Idzie jesień”
Idzie jesień, plony niesie,
jesień kolorowa.
Jabłka, gruszki, winogrona,
wszystko w koszu chowa.
Ref.:
Jesień – deszcz i słota –jesień,
złote liście – jesień,
dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina – jesień,
głóg, kalina – jesień,
co nam przyniesie?
Idzie jesień, plony niesie,
jesień kolorowa.
Marchew, buraki ,ziemniaki
wszystko w koszu chowa.
Ref.:
Jesień – stos orzechów – jesień
to żołędzie – jesień,
kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków – jesień.
Dookoła – jesień, jesień nas woła.
M. Terlikowska