Październik
Tydzień pierwszy – „Jesień w sadzie”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z własnych zmysłów,
- rozpoznawanie smaku,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
- nazywanie barw podstawowych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
Tydzień drugi – „Smaczne warzywa”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z toalety,
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
Tydzień trzeci – „Jaki jestem?”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- składanie ubrań przed leżakowaniem.
Językowa aktywność dziecka
- nazywanie wybranych części ciała,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczenie napojów gazowanych).
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu,
- podawanie swojego imienia i nazwiska,
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka
- wskazywanie wymienionych części ciała
- nazywanie danych części ciała,
Tydzień czwarty – „Moje zmysły”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z własnych zmysłów,
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nazywanie wybranych części ciała,
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.
Poznawcza aktywność dziecka
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- rysowanie na dowolne tematy,
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Piosenki
„Warzywa”
(sł. i muz. Bożena Forma).
I. Dla Oli marchewka,
buraczki dla Krzysia,
pomidora chętnie
zaraz zje Marysia.
Ref.: Warzywa, warzywa,
w nich witamin wiele,
zjadaj je codziennie,
nie tylko w niedziele.
II. A dzieci codziennie
warzywa zjadają.
Warzywa są zdrowe,
dużo siły dają.
Ref.: Warzywa…
III. Ogórek dla Tomka,
cebula dla Tadka,
zieloną sałatę
chętnie zje Agatka.
Ref.: Warzywa…
„Jestem samodzielny”
(sł. i muz. Bożena Forma).
I. Sam ubieram buty,
zapinam ubranie.
Potrafię też ładnie
zjadać sam śniadanie.
Ref.: Chociaż jestem mały,
wszystko robię sam.
Jeśli nie wierzycie,
to pokażę wam.
II. Po zabawie zawsze
zabawki układam,
bardzo nie lubię,
kiedy jest bałagan.
Ref.: Chociaż…
III. Jestem przedszkolakiem
dzielnym i wesołym,
lubię moją panią,
dzieci i przedszkole.
Ref.: Chociaż…
„Nasze zmysły”
(sł. i muz. Bożena Forma).
I. Nosem oddychamy –
raz, dwa, raz i dwa,
każdy zapach rozpoznamy –
raz, dwa, raz i dwa.
II. Uszy słyszą dźwięki –
raz, dwa, raz i dwa,
także słowa tej piosenki –
raz, dwa, raz i dwa.
III. Patrzymy oczami –
raz, dwa, raz i dwa,
kształty i kolory znamy –
raz, dwa, raz i dwa.
IV. Usta – ważna sprawa –
raz, dwa, raz i dwa,
oddychamy, rozmawiamy –
raz, dwa, raz i dwa.
Wiersze
„Smaczne owoce”
(autor nieznany).
Smaczne są śliwki, jabłuszka,
wędrują z buzi do brzuszka.
Smaczne są i bardzo zdrowe
gruszeczki, jabłuszka surowe.
Ładna buzia nie jest blada,
gdy owoców dużo zjada.
I Marysia, i Stefanek –
każdy buzię ma rumianą.
Smaczne są gruszki, jabłuszka,
wędrują z buzi do brzuszka.
Jedzą: Krzysio, Staś i Witek,
ale tylko te myte.
„Moje oczy”
(Bożena Forma)
Kto z was ma oczy zielone,
niech spogląda w moją stronę,
niech porusza powiekami
i zatańczy razem z nami.
Kto z was ma niebieskie oczy,
teraz lekko niech podskoczy,
klaśnie w dłonie i w kolana,
to zabawa jest wspaniała.
Chcemy bawić się wspaniale,
kiedy mamy oczy szare,
w parach pięknie zatańczymy,
przecież bardzo to lubimy.
„Mam dwie rączki”
(rymowanka)
Mam dwie rączki i dwie nóżki.
Jeden nosek, usta też.
Mam dwa oczka i dwa uszka.
Ale czoło jedno, wiesz?
Oczka służą do patrzenia.
Uszka do słuchania mam.
Usta służą do jedzenia.
No a nosek – powiedz sam.