Październik

Tydzień pierwszy – „Jesień w sadzie”

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z własnych zmysłów,
  • rozpoznawanie smaku,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
  • nazywanie barw podstawowych,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
  • rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

 

 

Tydzień drugi – „Smaczne warzywa”

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z toalety,
  • zakładanie ubrań, butów,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
  • odpowiadanie na pytania,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Poznawcza aktywność dziecka

  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.

 

 

Tydzień trzeci – „Jaki jestem?”

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
  • składanie ubrań przed leżakowaniem.

Językowa aktywność dziecka

  • nazywanie wybranych części ciała,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
  • spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczenie napojów gazowanych).

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu,
  • podawanie swojego imienia i nazwiska,
  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • wskazywanie wymienionych części ciała
  • nazywanie danych części ciała,

 

 

Tydzień czwarty – „Moje zmysły”

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z własnych zmysłów,
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nazywanie wybranych części ciała,
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • rysowanie na dowolne tematy,
  • wskazywanie wymienionych części ciała,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

 

Piosenki

 

 

 

„Warzywa”

 (sł. i muz. Bożena Forma).

 

I. Dla Oli marchewka,

buraczki dla Krzysia,

pomidora chętnie

zaraz zje Marysia.

 

Ref.: Warzywa, warzywa,

w nich witamin wiele,

zjadaj je codziennie,

nie tylko w niedziele.

 

II. A dzieci codziennie

warzywa zjadają.

Warzywa są zdrowe,

dużo siły dają.

 

Ref.: Warzywa…

 

III. Ogórek dla Tomka,

cebula dla Tadka,

zieloną sałatę

chętnie zje Agatka.

 

Ref.: Warzywa…

 

 

 

 

 

 

 

„Jestem samodzielny”

(sł. i muz. Bożena Forma).

 

I. Sam ubieram buty,

zapinam ubranie.

Potrafię też ładnie

zjadać sam śniadanie.

 

Ref.: Chociaż jestem mały,

wszystko robię sam.

Jeśli nie wierzycie,

to pokażę wam.

 

II. Po zabawie zawsze

zabawki układam,

bardzo nie lubię,

kiedy jest bałagan.

Ref.: Chociaż…

 

III. Jestem przedszkolakiem

dzielnym i wesołym,

lubię moją panią,

dzieci i przedszkole.

Ref.: Chociaż…

 

 

„Nasze zmysły”

 (sł. i muz. Bożena Forma).

 

I. Nosem oddychamy –

raz, dwa, raz i dwa,

każdy zapach rozpoznamy –

raz, dwa, raz i dwa.

 

II. Uszy słyszą dźwięki –

raz, dwa, raz i dwa,

także słowa tej piosenki –

raz, dwa, raz i dwa.

 

III. Patrzymy oczami –

raz, dwa, raz i dwa,

kształty i kolory znamy –

raz, dwa, raz i dwa.

 

IV. Usta – ważna sprawa –

raz, dwa, raz i dwa,

oddychamy, rozmawiamy –

raz, dwa, raz i dwa.

 

 

 

 

 

Wiersze

 

 

 

„Smaczne owoce”

 (autor nieznany).

 

Smaczne są śliwki, jabłuszka,

wędrują z buzi do brzuszka.

Smaczne są i bardzo zdrowe

gruszeczki, jabłuszka surowe.

 

Ładna buzia nie jest blada,

gdy owoców dużo zjada.

I Marysia, i Stefanek –

każdy buzię ma rumianą.

 

Smaczne są gruszki, jabłuszka,

wędrują z buzi do brzuszka.

Jedzą: Krzysio, Staś i Witek,

ale tylko te myte.

 

 

 

„Moje oczy” 

(Bożena Forma)

 

Kto z was ma oczy zielone,

niech spogląda w moją stronę,

niech porusza powiekami

i zatańczy razem z nami.

 

Kto z was ma niebieskie oczy,

teraz lekko niech podskoczy,

klaśnie w dłonie i w kolana,

to zabawa jest wspaniała.

 

Chcemy bawić się wspaniale,

 kiedy mamy oczy szare,

w parach pięknie zatańczymy,

przecież bardzo to lubimy.

 

 

„Mam dwie rączki

(rymowanka)

 

Mam dwie rączki i dwie nóżki.

Jeden nosek, usta też.

Mam dwa oczka i dwa uszka.

Ale czoło jedno, wiesz?

Oczka służą do patrzenia.

Uszka do słuchania mam.

Usta służą do jedzenia.

No a nosek – powiedz sam.