Kwiecień

Chciałbym być kosmonautą

(zamiana z tematyką Teatr z marca)

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • składanie ubrań przed leżakowaniem,
  • korzystanie z toalety.

Językowa aktywność dziecka

  • nabywanie koordynacji ruchowej,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.

Artystyczna aktywność dziecka

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Chciałbym być sportowcem

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • rysowanie na dowolne tematy,
  • wskazywanie wymienionych części ciała,
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Dbamy o Ziemię

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
  • odkładanie prac na półki indywidualne.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • obserwowanie piszących dorosłych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Poznawcza aktywność dziecka

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Jestem Polakiem i Europejczykiem

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,
  • określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś).

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością,
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • słownictwo w języku obcym.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

Piosenki

 

„Ufoludki”

(sł. i muz. B. Forma)

 

I. Ufoludek mały

zielone ma ręce,

o nim zaśpiewamy

właśnie w tej piosence.

 

Ref.: Ufo, ufo, ufoludek

to nie żaden krasnoludek,

to nie lalka, nie pajacyk,

może kiedyś go zobaczysz.

 

II. Ufoludek mały

cały jest zielony,

ciekawie spogląda

w różne świata strony.

 

Ref.: Ufo...

 

III. Ufoludek do nas

miło się uśmiecha,

chce się z nami bawić,

wcale nie ucieka.

 

Ref.: Ufo...

 

 

 

„Jestem Polakiem”

(M. Forma)

 

 

I. Flaga biało-czerwona,

nasza polska flaga.

Przedszkolak o tym pamięta,

to bardzo ważna sprawa.

 

Ref.: Tatry, Bałtyk, Wisła,

orzeł w godle biały.

Piękna Polska – nasza Ojczyzna –

my, dzieci, ją kochamy.

II. Kocham dom mój rodzinny,

lasy, łąki, pola

i wszystko, co mnie otacza,

i drogę do przedszkola.

 

Ref.: Tatry, Bałtyk...

 

III. Chcę być dobrym Polakiem,

Polskę chcę budować,

chcę godnie żyć i uczciwie

w Ojczyźnie mej pracować.

 

Ref.: Tatry, Bałtyk...

 

 

 

 

 

 

„Dzieci dbają o przyrodę”

 

I. W zgodzie z przyrodą

żyją wszystkie dzieci.

Kochają słońce,

kiedy jasno świeci.

 

II. Dbają o drzewa,

dbają o rośliny,

w czasie wycieczek

nie płoszą zwierzyny.

 

III. Często dorosłym

dobry przykład dają –

w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

 

 

Wiersze

 

 

„Smutne drzewko”

(M. Robak)

 

Drzewko małe w parku stało

gałązkami poruszało

W jego listkach ptak śpiewał

i przytulał się do drzewa.

Przyszedł jednak urwis mały,

zerwał listki dla zabawy, , a nożykiem w miękkiej korze

. wyrył napis „Chcę nad morze”.

Drzewko bardzo się smuciło,

łzy zielone wciąż roniło.

Czy tak można, zuchu mały,

niszczyć drzewka dla zabawy?

 

 

„Polska”

(M. Skrobacz)

 

Polska to nasza ojczyzna,

każdemu dziecku tak bliska,

my zaś jesteśmy Polakami,

bo w naszym kraju,

w Polsce, mieszkamy.

 

Tu jest nasz dom, przedszkole,

mama i tata.

Miasta i wioski, chata rybaka,

morze i góry, kwiaty i drzewa,

nic prócz miłości nam nie potrzeba.