Maj
Łąka wiosną
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
zakładanie ubrań, butów,
-
składanie ubrań przed leżakowaniem.
Językowa aktywność dziecka
-
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
-
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
-
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
-
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
-
rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
-
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
-
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
-
rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
-
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
-
uważne słuchanie rozmówcy,
-
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
-
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
-
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
-
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
-
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
-
uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
-
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
-
liczenie palców, przedmiotów itp.,
-
poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek.
Wiosna na wsi
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem,
-
korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
-
nabywanie koordynacji ruchowej,
-
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
-
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
-
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg)
-
rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
-
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
-
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
-
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
-
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
-
słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
-
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
-
powtarzanie krótkich rymowanek,
-
recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
-
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
-
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
-
naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
-
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
-
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Poznawcza aktywność dziecka
-
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
-
liczenie palców, przedmiotów itp.,
-
poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi,
-
poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer,
-
naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.
Znam różne zawody
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
-
odkładanie prac na półki indywidualne.
Językowa aktywność dziecka
-
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
-
nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
-
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
-
rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
-
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
-
sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
-
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
-
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
-
spacerowanie w pobliżu przedszkola,
-
określanie tego, co dziecko lubi robić
-
wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,
-
odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie,
-
poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
Językowa aktywność dziecka
-
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
-
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
-
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
-
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
-
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
-
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
-
tworzenie galerii prac plastycznych dzieci.
Poznawcza aktywność dziecka
-
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
-
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
-
liczenie palców, przedmiotów itp.,
-
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
-
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Moi rodzice
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
-
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
-
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
-
nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
-
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
-
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
-
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
dzielenie się swoimi przeżyciami,
-
wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
-
odpowiadanie na pytania,
-
podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak tata,
-
nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
-
pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
-
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
-
swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
-
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
-
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
-
recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
-
uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
-
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu.
Poznawcza aktywność dziecka
-
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
-
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
-
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
-
liczenie palców, przedmiotów itp.
Piosenki
„Bocian”
(sł. i muz. B. Forma)
I. Bocianie, bocianie,
przybyłeś dziś do nas,
witają cię dzieci
i łąka zielona.
II. Dostojne twe nogi
stąpają po trawie,
czarno-białe pióra
w słońcu lśnią ciekawie.
III. Tak jak ty wysoko
nogi podnosimy,
kle, kle zaśpiewamy,
z tobą, boćku miły.
„Kogut”
(sł. i muz. B. Forma)
I. Kogut głośno zapiał:
Kukuryku, kukuryku,
czy mnie słyszą ludzie
i kury w kurniku?
Ref.: Kukuryku, kukuryku,
i kury w kurniku.
II. Słoneczko już świeci,
otwierajcie oczy,
nie marnować czasu,
brać się do roboty.
Ref.: Kukuryku...
„Dla Mamy”
(sł. i muz. B. Forma)
I. Urosły w ogrodzie
piękne tulipany,
bukiet z nich zrobimy
specjalnie dla mamy.
Ref.: Raz, dwa,
raz, dwa, trzy,
żółte i czerwone,
każdy z nich ciekawie
zerka w mamy stronę.
II. Mama się uśmiecha,
kwiaty się kłaniają
i do tańca mamę
pięknie zapraszają.
Ref.: Raz, dwa...
III. Tańczą tulipany,
tańczy z nimi mama.
Sto lat żyj, mamusiu,
śpiewa łąka cała.
Ref.: Raz, dwa...
Wiersze
„Żabki”
( T. Fiutowska)
Przed groźnym boćkiem
cztery żabki małe
do stawu skakały.
Pierwsza – hyc!
Druga – hyc!
Trzecia – hyc!
Bociek nad nią stoi,
już otwiera dziób,
a ona do wody chlup!
Ona – myk,
ona – bryk,
bociek nie ma nic!
„Chodzi kurka”
(I. Salach)
Chodzi kurka po ogródku,
małe ziarnko trzyma w dzióbku.
A dla kogo? A dla dzieci,
co gromadka za nią leci.
Po ogródku chodzi kurka
i pazurkiem czyści piórka,
a za kurką kogut – tatko,
pilnie strzeże swego stadka.
„Dla Mamy i Taty”
(I. Salach)
Mamusiu kochana,
grzeczna będę dziś od rana.
Niech słoneczko Ci zaświeci,
radość wielką sprawią dzieci.
Abyś była uśmiechnięta,
bo dziś, Mamo – Twoje święto.
My o tatę zawsze dbamy,
nawet gdy go nie słuchamy.
Gdy mu napytamy biedy,
to kochamy go i wtedy.
Lecz od dzisiaj przyrzekamy
nie zasmucać taty, mamy
i mieć buzię uśmiechniętą
w takim Dniu – jak Wasze święto.