Maj




Łąka wiosną

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,

  • składanie ubrań przed leżakowaniem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,

  • liczenie palców, przedmiotów itp., 

  • poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek.



Wiosna na wsi

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem,

  • korzystanie z toalety.

Językowa aktywność dziecka

  • nabywanie koordynacji ruchowej,

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg)

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy. 

Artystyczna aktywność dziecka

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,

  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

  • poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi,

  • poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer,

  • naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.



Znam różne zawody

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,

  • odkładanie prac na półki indywidualne.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),

  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,

  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola,

  • określanie tego, co dziecko lubi robić

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,

  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie,

  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.

Językowa aktywność dziecka

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.




Moi rodzice

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,

  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),

  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • dzielenie się swoimi przeżyciami,

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,

  • podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak tata,

  • nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,

  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,

  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.



Piosenki

 

„Bocian”

(sł. i muz. B. Forma)

 

I. Bocianie, bocianie,

 przybyłeś dziś do nas,

witają cię dzieci

i łąka zielona.

 

II. Dostojne twe nogi

stąpają po trawie,

czarno-białe pióra

w słońcu lśnią ciekawie.

 

III. Tak jak ty wysoko

nogi podnosimy,

kle, kle zaśpiewamy,

z tobą, boćku miły.

„Kogut”

(sł. i muz. B. Forma)

 

I. Kogut głośno zapiał:

 Kukuryku, kukuryku,

czy mnie słyszą ludzie

i kury w kurniku?

 

Ref.: Kukuryku, kukuryku,

i kury w kurniku.

 

II. Słoneczko już świeci,

otwierajcie oczy,

nie marnować czasu,

brać się do roboty.

 

Ref.: Kukuryku...





„Dla Mamy”

(sł. i muz. B. Forma)



I. Urosły w ogrodzie

piękne tulipany,

bukiet z nich zrobimy

specjalnie dla mamy.

 

Ref.: Raz, dwa,

raz, dwa, trzy,

żółte i czerwone,

każdy z nich ciekawie

zerka w mamy stronę.

 

II. Mama się uśmiecha,

kwiaty się kłaniają

i do tańca mamę

pięknie zapraszają.

 

Ref.: Raz, dwa...

 

III. Tańczą tulipany,

tańczy z nimi mama.

Sto lat żyj, mamusiu,

śpiewa łąka cała.

 

Ref.: Raz, dwa...









Wiersze

 

„Żabki”

( T. Fiutowska)

 

Przed groźnym boćkiem

cztery żabki małe

do stawu skakały.

Pierwsza – hyc!

Druga – hyc!

Trzecia – hyc!

 

Bociek nad nią stoi,

już otwiera dziób,

a ona do wody chlup!

Ona – myk,

ona – bryk,

bociek nie ma nic!




„Chodzi kurka”

(I. Salach)

 

Chodzi kurka po ogródku,

małe ziarnko trzyma w dzióbku.

A dla kogo? A dla dzieci,

co gromadka za nią leci.

Po ogródku chodzi kurka

i pazurkiem czyści piórka,

a za kurką kogut – tatko,

pilnie strzeże swego stadka.



„Dla Mamy i Taty”

(I. Salach)

 

Mamusiu kochana,

grzeczna będę dziś od rana.

Niech słoneczko Ci zaświeci,

radość wielką sprawią dzieci. 

Abyś była uśmiechnięta,

bo dziś, Mamo – Twoje święto.

 

My o tatę zawsze dbamy,

nawet gdy go nie słuchamy.

Gdy mu napytamy biedy,

to kochamy go i wtedy.

Lecz od dzisiaj przyrzekamy

nie zasmucać taty, mamy

i mieć buzię uśmiechniętą

w takim Dniu – jak Wasze święto.